اسمک (SMAC)

اسمک (SMAC) سرآیند واژگان شبکه‌های اجتماعی، موبایل، تحلیل داده‌ها و رایانش ابری است که بستر و زمینه تحول دیجیتال را فراهم می‌آورند. از این عناصر چهارگانه به‌عنوان چهارستون تحول در عصر دیجیتال یاد می‌کنند.

هنگامی که شرکت پلتفرم SMAC را پیاده‌سازی می‌کند، از همان ابتدا امکان ایجاد یک محیط با ساختار بهتر فراهم می‌شود. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند مزایای بکارگیری ابزارهای دیجیتال و تعامل اجتماعی را بیشینه کنند. دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، تحلیل داده‌ها و رایانش ابری ابزارهای چنین بهبودی هستند.

فناوری‌های اسمک افزون بر کسب‌وکار و بازاریابی در حوزه‌های گوناگونی قابل استفاده می‌باشند. بخش سلامت، کشاورزی، صنعت، بانکداری و خدمات نیازمند کاربست این فناوری برای استقبال از تحول دیجیتال هستند. نظر به اهمیت و جایگاه محوری فناوری SMAC در اقتصاد و توسعه در عصر دیجیتال، در این نوشتار به تشریح و مفهوم‌سازی این فناوری پرداخته می‌شود.

سازه‌های اسمک (SMAC)

فناوری اسمک (SMAC) شامل چهار سازه اساسی است که عبارتند از:

  • شبکه‌های دیجیتالی اجتماعی (Social network)
  • موبایل (Mobile)
  • تحلیل داده‌های بزرگ (Analytics)
  • سیستم‌های ابری (Cloud)

شبکه‌های اجتماعی: شبکه اجتماعی (رسانه اجتماعی) ساختاری اجتماع‌محور برای ارتباط میان افراد است که بوسیله کانال‌های فناوری‌محور باهم مرتبط می‌شوند. این مفهوم تضمینی از شبکه‌های کامپیوتری در عرصه زندگی اجتماعی است. هریک از افراد گره‌های این شبکه هستند که توسط اینترنت باهم متصل گردیده‌اند.

موبایل: اکنون نمی‌توان هیچ فردی را بدون یک گوشی هوشمند تصور کرد. این گوشی‌های هوشمند افراد را به‌صورت گره‌هایی از یک ابرشبکه تبدیل کرده‌اند. اینترنت افراد (IOP) پلتفرمی مبتنی بر بلاک‌چین است که در آن داده‌ها در مکان مشخصی ذخیره نشده و تحت کنترل سرور خاصی نیست. هدف آن ارائه اینترنت به افراد از طریق افراد است و البته با رعایت حریم شخصی افراد.

تحلیل داده‌ها: یک مسئله کلیدی در عصر دیجیتال، تحلیل داده‌ها و بهره‌برداری از آن توسط هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی است. کسب‌وکارها از داده‌های بزرگ، کوچک و هوشمند برای به‌دست آوردن آمار و بینش معنی‌دار پیرامون بهترین مسیر اقدام استفاده می‌کنند. کلان‌داده‌ (big data) معمولاً به مجموعه داده‌هایی گفته می‌شود که بیش از حد بزرگ یا پیچیده هستند. تحلیل این داده‌ها بخشی از فناوری اسمک است.

سیستم‌های ابری: سیستم‌های ابری ابزاری فناناپذیر برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که هیچوقت از بین نمی‌روند. این سیستم برای بازیابی اطلاعات در همه جای کره زمین چند نسخه پشتیبان می‌گیرد. به این شکل کسب‌وکار می‌تواند اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکانی در اختیار داشته‌باشد.

پایان سخن

فناوری اسمک محصول یکپارچگی چهار فناوری نوین شبکه‌های دیجیتالی اجتماعی، موبایل، تحلیل داده‌های عظیم و سیستم‌های ابری است. این فناوری می‌تواند تحولی گسترده در سیستم کسب‌وکار ایجاد کند. گفته می‌شود که استراتژی اصلی اسمک نیز یکپارچگی این فناوری‌ها و ایجاد اکوسیستمی برای تغییر سیستم‌های مدیریتی است.

با اتصال این چهار فناوری با یکدیگر باید روش‌های سنتی تجارت دیجیتالی کنار گذاشته‌شود. «اسمک» یک فناوری انقلابی است که سیستم‌های مدیریتی و کسب‌وکار و بازاریابی را تغییر داده‌است چرا که بینش‌های پیش‌بینی‌کننده به صاحبان صنایع می‌دهد. این موضوع سبب افزایش چابکی، هماهنگی و کاهش ریسک و درنتیجه، افزایش سوددهی می‌شود.

حبیبی، آرش. (۱۳۹۴). تحویل دیجیتال. فصلنامه بازاریابی پارس‌مدیر، ۱(۱)، ۱۰۲-۱۳۷.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله