کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار

کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار بر یک دفتر کل مشترک و غیرقابل تغییر استوار است که اجازه افزایش کارایی در بین شرکای مورد اعتماد را دارد. این امر به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا معاملات روان‌تر و کارآمدتری داشته باشند.

بکارگیری بلاک‌چین در کسب‌وکار برای اشخاصی که با یکدیگر تراکنش دارند ارزشمند است. با فناوری دفتر کل توزیع‌شده، شرکت‌کنندگان مجاز می‌توانند برای بهبود کارایی، ایجاد اعتماد الکترونیک و حذف اصطکاک، به اطلاعات یکسان دسترسی داشته باشند. بلاک‌چین همچنین به یک راه حل اجازه می‌دهد تا به سرعت اندازه و مقیاس داشته باشد، و بسیاری از راهکارها را می‌توان برای انجام وظایف متعدد در صنایع تطبیق داد.

در سایه تحول دیجیتال در سراسر صنایع در سراسر جهان، بلاک‌چین به تغییر کسب‌وکار کمک می‌کند. اعتماد بیشتر با حذف تلاش‌های تکراری منجر به کارایی بیشتر می‌شود. بلاک‌چین انقلابی در زنجیره تامین، توزیع مواد غذایی، خدمات مالی، دولت، خرده فروشی و غیره ایجاد کرده است. نظر به اهمیت موضوع در این نوشتار کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار تشریح می‌گردد.

مزایای کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار

مزایای بلاکچین در این مورد را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که: بلاکچین مشاهده داده‌ها را برای هکر دشوار می‌کند. چون که زنجیره تشکیل شده از اطلاعات رمز‌گذاری شده، توانایی هک موردی را از هکر گرفته و مجبور می‌شود که تمام زنجیره را هک کند (تقریبا غیر ممکن).

برخی از مهم‌ترین مزایای کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار عبارتند از:

امنیت پیشرفته
در شرایطی که اطلاعات و داده‌ها در حال تبادل و رد و بدل شدن هستند، اهمیت و ارزش‌ داده‌ها بیشتر از هر زمانی است. طبیعتا نگهداشت حفاظت از این داده‌ها نیز اهمیت بسیاری را می‌طلبد. باید بدانید که هر تراکنش جدیدی بلاکیچن، به تراکنش قبل از خود متصل می‌شود و در ادامه آن رمز‌گذاری خواهد شد. سپس آن را به یک سیستم ثبت سوابق بسیار امن انتقال داده یا تبدیل می‌کند. تمامی این تراکنش‌ها غیر قابل تغییر بوده و پس از ثبت، تغییر آن‌ها کاملا نا ممکن است.

افزایش بهره‌وری
وقتی که درباره جلوگیری از افزایش زمالن در این مباحث صحبت می‌کنیم به شکل اجتناب ناپذیری می‌بایست تا حد ممکن بر روی کاهش واسطه‌ها نیز تمرکز کنیم. بلاکچین نیاز به شخص ثالث یا واسطه را از بین برده و تا حداکثر ممکن، فرآیند‌های سنتی را از بین برده و فناوری کاربردی خود را جایگزین می‌کند. البته این موضوع صحت دارد که سرعت سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین به مواردی مانند اندازه بلوک داده و ترافیک شبکه وابسته است. اما کارشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند که در هر صورت، بلاکچین باعث تسریع فرآیند‌ها و انجام تراکنش‌ها می‌شود.

قابلیت پیگیری و ردیابی

بلاکچین این توانایی را دارد که تمامی معاملات را ثبت کرده و مسیری که یک معامله طی کرده است را به طور کامل ضبط، رمز‌گذاری و تحلیل کند. این امر باعث می‌شود که خرده فروشان مبادلات کالا‌ها را رصد کرده و مدیریت امور را برای آنان تسهیل بخشد.

بهره‌وری هزینه
اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاکچین را نام ببریم، قطعا در ابتدا باید به مباحث مالی اشاره مستقیمی داشته باشیم و نظرات و تحلیل‌های مختلف را بررسی کنیم.

مزایای بلاکچین در حوزه مالی و حسابداری این امکان را برای فعالان و سازمان‌ها فراهم می‌کند که بیشتر فرآیند‌های خود را در این قالب انجام دهند که در نتیجه باعث افزایش سرعت و کارایی و کاهش بسیاری از هزینه‌ها خواهد شد. باید بدانید که بلاکچین فرآیند‌های گزارش‌دهی و حسابرسی را تا حد بسیار زیادی تسریع می‌بخشد.

شفافیت

مزایای بلاکچین به اینجا ختم نمی‌شود و باز هم خود را به عنوان ناجی کسب‌وکار‌ها معرفی خواهد کرد. تراکنش‌های که در بلاکچین ثبت می‌شود دارای ویژگی است که آن را از هر بستر دیگری متمایز می‌کند؛ آن هم ویژگی غیر قابل تغییر بودن اطلاعات است که در موارد قبلی به آن اشاره مختصری داشتیم.

تمامی این اطلاعات به طور یکسان و به ترتیب در این بستر ذخیره شده و به زنجیره مورد نظر متصل می‌شود. در ادامه اینم روند، شما این امکان را دارید که به طور کامل و دقیق و به همراه تمام جزئیات، تاریخچه تراکنش‌ها و تبادلات را مشاهده کنید.

عدم تمرکز

بلاکچین بر روی تمرکز زدایی کار می‌کند که مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های متععد را به دسته‌های مربوط تقسیم کرده و سلسله‌ مراتب ویژه‌ای را به وجود می‌آورد. هیچ هسته مرکزی در بلاکچین وجود ندارد. دلیل این امر نز بر اساس تدوین شده است که، تمامی داده‌ها می‌بایست امکان به اشتراک‌گذاشته شدن در اکوسیستم کسب‌و‌کار را داشته باشند.

برای مثال در اکوسیستم زنجیره تامین بازیگران بسیاری وجود دارند که همگی آنان نیاز به ثبت اطلاعات و پردازش داده‌ها را حس می‌کنند. تامین‌کنندگان، تولید‌کنندگان و فروشندگان خرد و عمده در این دسته جای می‌گیرند و داده‌های آنان در این سیستم ثبت می‌شود.

تغییر‌ ناپذیری
تغییر‌‌پذیری در بستربلاکچین یکی از موضوعاتی است که تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. تا اینجای مطلب چندیدن بار به این موضوع اشاره کردیم که پس از ثبت داده‌ها، قابلیت دستکاری یا حذف داده‌ها وجود ندارد. تمامی این اطلاعات دارای نشانه‌گذاری زمانی و تاریخ هستند و همه آن‌ها به صورت یک رکورد کامل جمع‌آوری می‌شوند.

این بستر امکانی را ارائه می‌دهد که تحت عنوان یک ممیزی، اطلاعات قابل اعتماد و مطئن به افراد ارائه شود؛ چون که با استفاده از این موضوع می‌توان ردیابی اطلاعات را در طوب زمان انجام داد.

فرآیند خودکار
تمامی تراکنش‌‎ها در بستر بلاکچین با استفاده از فناوری قرار‌های هوشمند به طور خودکار انجام می‌شوند. این امر تا حد بسیار زیادی باعث می‌شود که کارایی و سرعت امور افزایش یافته و بسیاری از هزینه‌ها از بین بروند.

زمانی که یک تراکنش به پایان برسد، این تراکنش به طور خودکار تکمیل و ضبط شده و و تراکنش بعدی آغاز می‌شود. در واقع هر گونه شخص سومی فاقد دسترسی این سیستم کاملا خودکار است.

نوآوری

در صنایع مختلف، رهبران کسب‌وکار در پی یافتن و اجرای ایده‌های جدیدی هستند که باعث تغییرات بزرگی در کسب‌و‌کار آنان یا اکوسیستم کسب‌وکار شود. مزایای بلاکچین در این مرحله به صورت کاملا واضح قابل لمس است. در واقع پیاده‌سازی سیستم بلاکچین در حوزه‌هایی که مد نظر داشته باشید، باعث خواهد شد که به طور طبیعی از طریق دسترسی‌های منحصر فردی که در اختیار دارید به فکر گسترش فناوری‌ها و فعالیت‌های خود باشید.

تکنیک‌های بلاکچین با تسریع تمامی‌ فعالیت‌های شما، آنان را کاربردی‌تر و و هوشمندانه‌تر از قبل مدیریت و اجرا می‌کند.

ایجاد اعتماد
مزایای بلاکچین و مواردی که تا کنون درباره آنان صحبت کردیم در بخش تجاری آن جای می‌گیرند که این سیستم کارایی، دقت، سرعت و کاهش‌ هزینه را به کسب‌و‌کار‌ها ارائه می‌دهد.

چالش‌های کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار

کارشناسان هشدار دادند که اجرای اولیه بلاک‌چین برخی از معایب و چالش‌های این فناوری را نیز آشکار کرده است.

برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک‌چین معمولاً به همه افراد در یک اکوسیستم فرآیندی نیاز دارند که از بلاک‌چین استفاده کنند و نه از ابزارهای دیگر برای انجام تراکنش‌های دیجیتال. همه باید روی فناوری و تغییرات فرآیندی مورد نیاز برای انجام تجارت در یک بلاک‌چین خاص سرمایه گذاری کنند. کارشناسان خاطرنشان کردند که بسیاری از شرکت‌ها معتقد نیستند که بلاک‌چین بتواند بازدهی کافی برای توجیه هزینه جایگزینی سیستم‌های موجود داشته باشد.

بسیاری از سیستم‌های بلاک‌چین برای تأیید صحت داده‌های اضافه شده به پشتیبانی از سایر سیستم‌ها و فرآیندها نیاز دارند. به عنوان مثال، استفاده از بلاک‌چین برای مدیریت زنجیره تامین را در نظر بگیرید. شرکت‌ها می‌توانند از چنین سیستم‌هایی برای تأیید اینکه تامین‌کنندگان همه مالیات‌های قابل‌اجرا پرداخت کرده‌اند، استفاده کنند. اما اگر آنها برای تایید به تامین کنندگان متکی باشند که بدون تایید خارجی، ارزش برنامه بلاک‌چین ضعیف می‌شود زیرا داده‌های تغییرناپذیر روی آن ممکن است نادرست باشد.

پایان سخن

در این نوشتار موارد مصرف و کاربرد بلاک‌چین در کسب‌وکار معرفی شد. کاربردهای بلاکچین در بازار کسب‌وکار فعلی بسیار زیاد است و تقریباً در هر زمینه‌ای حضور دارد. تکامل فناوری مثل طوفانی همه جا را فراگرفته است. این تکامل و تحول در حوزه بلاکچین‌ها هم به سرعت در حال رشد است. بلاکچین در حال حاضر محور رشد هر بخشی از کسب‌وکار است. این فناوری مثل تسهیل گری برای هر تغیر عمل می‌کند.

برای کسب‌وکار‌ها امر شفافیت معاملات و مباحث کاربردی بلاک‌چین در حسابداری در این بستر بسیار اهمیت دارد. بلاکچین امکان بررسی منشا کالا و دارایی‌های معامله شده و وضعیت کنونی آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد و به بهبود امنیت کمک شایانی می‌کند. چالش مهم دیگری که در این بخش وجود دارد، تقلب در زنجیره توزیع و پایمال شدن برخی از حقوق افراد یا سازمان‌ها است؛ که بلاکچین با ردیابی بخش توزیع نیز به صحت اطلاعات و برطرف کردن این چالش کمک بزرگی کرده است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله