شایستگی‌های کارآفرینانه

شایستگی‌های کارآفرینانه اشاره به مهارت‌های کلیدی مورد نیاز کارآفرینان برای راه‌اندازی، شناساندن، نگهداشت و گسترش کسب‌وکار دارد. زمانی که از ویژگی‌های کارآفرینان صحبت می‌شود به‌طور مشخص بحث پیرامون شایستگی‌های کارکردی آنها است.

یک کارمند شایسته، بهره‌وری بیشتری دارد و ارزش بیشتری به محل کار می‌افزاید. بنابراین، شایسته‌سالاری و ارزیابی شایستگی‌های محوری در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای تحلیل شکاف‌های مهارتی در نیروی کار فعلی و ابداع روش‌هایی برای پر کردن شکاف است. شایستگی‌های زیادی برای کارمندان مدرن مورد نیاز است. یک مقوله بسیار حیاتی، شایستگی کارآفرینی است.

کارآفرینی اصطلاح جدیدی نیست. این به فرآیند راه‌اندازی و تجاری‌سازی ایده، فناوری و محصول، ایجاد ارزش پولی و کمک به رشد کسب و کار اشاره دارد. در حالت ایده‌آل، شخصی یا افرادی که صاحب هر سازمانی هستند، کارآفرین هستند و افرادی که برای کارآفرین کار می‌کنند، کارمندان هستند.

اگر این ایده درست است، چرا سازمان‌ها به دنبال کارکنانی با شایستگی‌های کارآفرینی هستند ؟ چرا چنین کارمندانی با غیرت کارآفرینی بر دیگران ترجیح داده می‌شوند؟ برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید. در حالی که در مورد شایستگی‌های کارآفرینی فکر می‌کنید، وبلاگ ما را در مورد اصول ارزیابی شایستگی و اهمیت آنها بخوانید تا بینش بهتری در مورد ارزیابی شایستگی بدست آورید.

تعریف شایستگی‌های کارآفرینانه

شایستگی کارآفرینی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و رفتار مورد نیاز برای ایجاد، توسعه، مدیریت و رشد یک سرمایه گذاری تجاری است. همچنین شامل توانایی مقابله با خطرات ناشی از راه اندازی یک تجارت می‌شود. بدون شک، صاحبان کسب و کار و بنیانگذاران استارتاپ باید بیشتر شایستگی‌های کارآفرین را برای موفقیت داشته باشند.

درست مانند سایر انواع شایستگی ها، در اینجا نیز زیرمجموعه‌های مختلفی وجود دارد. شایستگی‌ها می‌توانند فنی، رفتاری، نگرش محور یا مبتنی بر بهره‌وری باشند. کسانی که غیرت کارآفرینی دارند باید سه نقش برجسته را ایفا کنند:

  • ایجادکننده
  • تنظیم‌کننده
  • بازارساز

بنابراین شایستگی‌های کارآفرینی برای کمک به افراد در انجام مؤثر این نقش‌ها طراحی شده‌اند. برای سنجش این سازه می‌توانید پرسشنامه شایستگی‌های کارآفرینی را دانلود کنید.

اهمیت شایستگی‌های کارآفرینی

در حالی که منطقی است که صاحبان مشاغل روی شایستگی‌های اصلی خود در کارآفرینی کار کنند، چرا این موضوع حتی برای کارمندان نیز مطرح می‌شود؟ در اینجا دلیل آن است. طبق نظرسنجی فوربس، کارآفرینان از متعهدترین و سالم ترین افراد در جهان هستند. این نظرسنجی بیان می‌کند که این می‌تواند به این دلیل باشد که آنها نسبت به کاری که انجام می‌دهند اشتیاق دارند و همیشه به دنبال فرصت هستند.

طرز فکر کارآفرینی همچنین به این معنی است که خود را برای نوآوری و خلاقیت تحت فشار قرار دهند و حتی کوچکترین فرصت را برای رشد حفظ کنند. آیا همه این ویژگی‌ها ارزشمند به نظر نمی رسند؟ سازمان‌ها احساس می‌کنند که وقتی کارمندانشان ذهنیت کارآفرینی دارند، ارزش بیشتری به محل کار می‌افزایند و احساس مالکیت نسبت به شرکت پیدا می‌کنند و فقط با آن مانند مکانی برای دریافت حقوق رفتار نمی‌کنند.

شایستگی کارآفرینی به این معنی است که کارکنان خود محور، مسئولیت پذیر، نوآور و با انگیزه در مورد کاری که انجام می‌دهند هستند. در اینجا تفاوت‌های اساسی بین هر کارمند دیگری و کارمندی با شایستگی‌های کارآفرینی وجود دارد.

شما می‌توانید دو کار را برای تقویت شایستگی‌های کارآفرینی در نیروی کار انجام دهید – افرادی را استخدام کنید که غیرت کارآفرینی نشان می‌دهند یا تجربیات قبلی در مدیریت کسب و کار داشته اند یا در برنامه‌های آموزشی و یادگیری سرمایه گذاری می‌کنند تا همین کار را در کارکنان فعلی خود ارتقا دهند.

شایستگی‌های اصلی در کارآفرینی

در حالی که بسیاری از شایستگی‌های اصلی در کارآفرینی وجود دارد، در اینجا چند مورد اساسی وجود دارد که می‌توانید دفعه بعد که فرآیند ارزیابی شایستگی اتفاق افتاد، در کارکنان خود جستجو کنید.

  • توانایی‌های ریسک‌پذیری
  • تفکر خارج از چارچوب و خلاقیت
  • توانایی‌های حل مسئله
  • ابتکار عمل
  • ماندگاری
  • متقاعدسازی و مهارت‌های اجتماعی
  • مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار
  • مهارت‌های تفکر انتقادی
    مهارت‌های شبکه سازی
  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر

اطمینان حاصل کنید که در هر تیمی چند کارمند با روحیه کارآفرینی بالا وجود دارند تا به رشد و بهره وری دیگران کمک کنند. این کارمندان دائماً در مورد راه هایی برای ارتقای تیم و فرآیندهای خود فکر می‌کنند و در نتیجه به رشد سازمان نیز کمک می‌کنند. کارکنان دارای روحیه کارآفرینی دارایی‌های سازمان هستند و مهارت‌های آنها باید ارزش گذاری، قدردانی، پاداش و پرورش باشد. شما می‌توانید چارچوب شایستگی خود را طراحی کنید و شایستگی‌های کارآفرین را در آنها بگنجانید تا نظارت بر مهارت‌ها را شروع کنید.

توسعه شایستگی‌های کارآفرینانه

گسترش و توسعه شایستگی‌های کارآفرینانه دو مزیت را ارائه می‌کند. به کارکنان کمک می‌کند از نقش‌های فردی به نقش‌های مدیریتی حرکت کنند و به سازمان اجازه می‌دهد تا شکوفا شود و گام‌های بزرگ‌تری در پیش بردارد. بنابراین، در اینجا روش‌های نوآورانه‌ای وجود دارد که یک سازمان می‌تواند شایستگی‌های کارآفرینی را در کارکنان خود تشویق کند.

اجازه به اشتراک گذاری دانش را بدهید
این یکی از مهم ترین راه هایی است که می‌توانید کارآفرینان را در سازمان پرورش دهید. اطمینان حاصل کنید که دانش به صورت رایگان برای کسانی که آن را دنبال می‌کنند در دسترس است. تنوع دانش چیزی است که فرد را به طور کلی توسعه می‌دهد.

برنامه هایی را آغاز کنید که خلاقیت و ایده‌های تازه را تقویت می‌کند
سازمان‌هایی هستند که میزبان تالارهای شهر هستند تا ایده‌ها و افکار تازه کارمندان را دریافت کنند. از کارمندان خواسته می‌شود که نظر خود را در اینجا بیان کنند و ایده‌های جدید یادداشت می‌شوند. این باعث می‌شود کارمندان احساس کنند که اهمیت دارند.

اجازه مالکیت
داشتن فردی برای نظارت بر کارمندان ایده خوبی است. با این حال، مدیریت خرد می‌تواند برای روحیه کارکنان منفی باشد. اطمینان حاصل کنید که احساس مالکیت را در کارمندان ایجاد می‌کنید و به آنها اجازه می‌دهید خودشان تصمیمات کوچک تری بگیرند و با کمترین نظارت با مشتریان برخورد کنند.

فضای امنیتی و حفاظتی ایجاد کنید
اگر می‌خواهید کارکنان شایستگی‌های کارآفرینی خود را توسعه دهند، به آنها بگویید که اشتباه کردن مشکلی ندارد و سازمان از آنها حمایت می‌کند و به اصلاح آسیب‌ها کمک می‌کند. ایجاد چنین فضایی از نظر روانی امن بسیار مهم است.

پایان سخن

مفهوم شایستگی‌های کارآفرینانه در ادبیات حوزه کارآفرینی به کار رفته‌‌است.  شواهد موجود نشان می‌دهد مهارت‌های یک کارآفرین به عنوان یکی از ابعاد شایستگی منجر به عملکرد بهتر، رشد و گسترش کسب‌وکارها می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌است که شایستگی‌های کارآفرینانه شامل نوع نگرش، دانش، مهارتها و توانایی‌های فرد بر تابآوری کارآفرینان نقش حائز اهمیتی ایفا می‌نماید.

شایستگی‌های کارآفرینانه صاحبان کسب‌وکاریکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده گسترش و رقابت‌پذیری واحدهای اقتصادی است. به طور کلی، شایستگی به عنوان دانش، مهارت‌ها، نگرش‌ها و توانایی‌های مورد نیاز برای انجام یک کار خاص تعریف می‌شود. شایستگی‌های کارکردی، شرط اساسی برای یک فرد به منظور شروع، فعالیت و حفظ یک کسب و کار در یک بازار معین است.

همه کارآفرینان انتخاب و تصمیم می‌گیرند و صاحب آن‌ها می‌شوند، چه کار کرده باشند یا نه. با این حال، کارکنان فشار بیشتری برای پاسخگویی به مدیریت دارند. بنابراین، آنها در انجام این کار تردید می‌کنند، مگر اینکه بدانند که مدیریت به آنها اعتماد دارد و اگر تصمیمی کارساز نبود، سرزنش نمی کنند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله