پرسشنامه میراث برند

دانلود پرسشنامه میراث برند دارای روایی، پایایی، منبع استاندارد و شیوه تفسیر

نوع فایل: ورد

منبع: استاندارد

شیوه تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

تعریف: مفهومی و عملیاتی

تعداد سوالات: ۱۵ گویه با طیف لیکرت پنج درجه

ابعاد: ارزش عاطفی (۱ تا ۴)، کارکردی (۵ تا ۸)، پولی (۹ تا ۱۲) و اجتماعی (۱۳ تا ۱۵)

تعریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه میراث برند

تعریف مفهومی: میراث برند (Brand heritage) احساسی پیرامون تاریخچه و پیشینه یک کسب‌وکار است که ادارک مشتریان از نام‌ونشان تجاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. دیوید آکر نخستین فردی بود که میراث برند را به عنوان یکی از اجزا ارزش ویژه برند در سال ۱۹۹۶ شناسایی کرد. اما این مفهوم اخیرا توسعه یافته است و در حال حاضر یک دسته مفهومی متمایز را تشکیل می‌دهد. میراث برند گزاره ارزشی است که در گذشته برند وجود دارد به عبارتی ارزش خاصی که یک برند برای مشتریان و سایر ذ‌ی‌نفعان ایجاد می‌کند و تقلید آن برای رقبا دشوار است و در نهایت منجر به ارزش سهام برند می‌شود.

تعریف عملیاتی: برای سنجش میراث برند از ابزار پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه شامل ۴ سازه اصلی و ۱۵ گویه است. برای سنجش امتیاز هر گویه از نمره‌گذاری با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. امتیاز هر سازه نیز با استفاده از میانگین امتیازات گویه‌های مربوط به آن سازه، برآوردشدنی است.

شیوه تفسیر: از آنجا که امتیاز نهایی هر سازه براساس میانگین نمرات گویه‌های تشکیل دهنده آن قابل برآورد است بنابراین نمره نهایی هر سازه بین ۱ تا ۵ خواهد بود. اگر میانگین بالای سه (حد متوسط طیف لیکرت) برآورد شود در این صورت وضعیت سازه مورد بررسی مطلوب است. همچنین می‌توان از آزمون تی-تک نمونه برای بررسی معناداری نتایج استفاده کرد.

میراث برند یک رویکرد استراتژیک در حال ظهور است و در بازارهای ارتباطی بین‌المللی به‌سرعت در حال افزایش است و سرمایه‌ای فرهنگی محسوب می‌شود. میراث برند یعنی یک بعد از هویت برند که مربوط به سابقه، طول عمر، ارزش‌های اساسی، تاریخچه و استفاده از نمادهاست.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله