پرسشنامه رترو مارکتینگ

دانلود پرسشنامه رترو مارکتینگ دارای روایی، پایایی، منبع استاندارد و شیوه تفسیر

نوع فایل: ورد

شیوه تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

تعریف: مفهومی و عملیاتی

منبع: پرسشنامه محقق‌ساخته

تعداد سوالات: ۲۳ گویه با طیف لیکرت پنج درجه

ابعاد: «رترومارکتینگ»،‌«میراث برند» و «برندسازی نوستالژیک»

تعریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه رترو مارکتینگ

تعریف مفهومی: رترو مارکتینگ (Retro marketing) رویکردی در بازاریابی مبتنی بر یادآوری خاطرات و احساسات نوستالژیک از محصولات و خدمات نزد مشتران است. رترو مارکتینگ یا بازاریابی رترو، بهره برداری از یک نوستالژی قوی به منظور افزایش جذابیت محصولی مدرن است. در واقع محصول مورد نظر نه تنها کاملا مدرن است، بلکه حال و هوایی آشنا را نیز در مخاطب زنده می‌کند.

بدین ترتیب تمایل وی برای خرید را به شدت افزایش می‌دهد. بازاریابی نوستالژیک فقط پاشیدن چند عنصر قدیمی اینجا و آنجا نیست. امروزه رترومارکتینگ تاثیرات مستقیم و آشکاری بر تمام جنبه‌های یک کسب و کار دارد چرا که می‌تواند با تکیه بر خاطرات به یاد ماندنی و محبوب مردم، کالایی متفاوت و در عین حال آشنا طراحی کند. این یک رویکرد استراتژیک است که نیاز به ظرافت و تفکر دارد. برای استفاده مؤثر از کشش نوستالژیک و مهار جذابیت بی‌انتها در گذشته، در اینجا استراتژی‌های ضروری برای بکارگیری بازاریابی نوستالژیک در کمپین‌های برندهای معاصر گفته شده است.

تعریف عملیاتی: برای سنجش رترو مارکتینگ از ابزار پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه شامل ۳ سازه اصلی و ۲۳ گویه است. برای سنجش امتیاز هر گویه از نمره‌گذاری با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. امتیاز هر سازه نیز با استفاده از میانگین امتیازات گویه‌های مربوط به آن سازه، برآوردشدنی است.

شیوه تفسیر: از آنجا که امتیاز نهایی هر سازه براساس میانگین نمرات گویه‌های تشکیل دهنده آن قابل برآورد است بنابراین نمره نهایی هر سازه بین ۱ تا ۵ خواهد بود. اگر میانگین بالای سه (حد متوسط طیف لیکرت) برآورد شود در این صورت وضعیت سازه مورد بررسی مطلوب است. همچنین می‌توان از آزمون تی-تک نمونه برای بررسی معناداری نتایج استفاده کرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله