بشارت برند

بشارت برند (Brand evangelism) آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان پیرامون نام‌ونشان تجاری کسب‌وکار بوسیله بازاریابی دهان‌به‌دهان مشتریان وفادار است. در این شیوه از بازاریابی بشارتی و بازاریابی ارجاعی از تبلیغات دهان‌به‌دهان مشتریان استفاده می‌شود.

برندسازی بشارتی با همه مزایایی که دارد برای سازمان رایگان است. تبلیغات شفاهی از سوی مشتریان وفادار و گاهی اوقات کارمندانی صورت می‌گیرد که مشتاقانه یک برند را به شبکه خود تبلیغ و توصیه می کنند. دلیل آنها برای انجام این کار این است که آنها به محصول اعتقاد دارند و نسبت به آن علاقه دارند.

به طور کلی، مبشرهای برند ارتباط و تعهد عاطفی قوی با محصول نیز دارند. برندسازی بشارتی یک استراتژی بازاریابی و ابزار موثر برای ایجاد آگاهی از برند و به دست آوردن مشتریان بیشتر، بدون هزینه های اضافی بازاریابی است. در این نوشتار کوشش بر آن است تا بشارت برند تعریف و مفهوم‌سازی شود.

تعریف بشارت برند

بشارت برند را تبلیغات دهان‌به‌دهان در مورد برند که ریشه در دل بستگی روانی و عاطفی فرد به برند مربوط دارد، تعریف می‌کنند. افرادی که درگیر برند هستند در دو دسته مرتبط با برند و مباشران قرار دارند که مباشران برند بر برند تأثیرگذار هستند. تمرکز بر تبلیغات دهان‌به‌دهان و متقاعدسازی دیگران در مور برندهای مورد علاقه خود، حداقل چیزی است که در ارتباط مصرف کنندگان بروز می‌کند.

بشارت برند به عنوان یک مفهوم که نشان دهنده رفتارهای شدید حمایتی از برند است که این رفتارها شامل خرید برند، تبلیغ و تمجید برند و کوچک‌سازی برندهای رقیب است. مفهوم بشارت برند نسبت به دیگر مفاهیم در رفتارهای حمایتی از برند کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است. با این حال مشاهدات اخیر نشان می‌دهد این امر است که رفتارهای مربوط به برند اعتماد) به برند حمایت از برند بر رفتارها مبلغان برند تأثیرگذار است.

برخی مباحثى تحت عنوان متقاعد کردن و جذب دیگران برای مصرف برند محبوب خود را بیان می‌نمایند. برخی نیز ذکر وفادارى شدید و عاطفی به عنوان رفتار مصرف کننده پرشور که موجب برانگیخته شدن دیگران می‌شود را مورد بحث قرار می‌دهند.

اهمیت بشارت برند

در روابط خریدار-فروشنده، ارتباط برند-مصرف‌کننده باعث انتشار و تبلیغ برند در ارتباطات مصرف کنندگان با یکدیگر می‌شود. این مساله رفتارهای مرتبط با برند را نیز در پی خواهد داشت. تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت و پشتیبانی از برند دستاورد وفاداری مشتریان است.

بسیاری از سازمان‌ها علاقه دارند تا روابط مصرف کننده و برندهای خود را درک کنند. همچنین با استفاده از آن به تشویق و پرورش رفتارهایی که برای برندشان سودمند است اقدام نمایند. اکنون سازمان‌ها توجه دقیق اما اثربحش و بانفوذ به گروه کوچکی از مصرف کنندگان خود دارند. این افراد که مبشران برند خوانده می‌شوند، علاقه شدیدی به برند شرکت دارند.

آنها به طور فعال به تبلیغ در مورد برند می پردازند و تجربیات مثبت خود در رابطه برند را به دیگران بیان میکنند. آنها دیگران را برای استفاده از برند و تجربه کردن آن تشویق مینمایند. حتی تلاش میکنند افراد را از مصرف برندهای رقیب منصرف نمایند.

مشتریان ممکن است به صورت فعال رفتارهایی مثل احساس نزدیکی و قرابت یا جذابیت در مورد برند از خود نشان دهند. یا اینکه رفتارهای ضد برند مانند احساس منفی و دوری گرفتن یا فاصله گرفتن از برند را نشان دهند.

نقش مبشران برند

مبشر برند شخصی است که آنقدر به یک برند اعتقاد دارد که به طرفداران پرشور و وفادار آن تبدیل می شود. آنها در مورد ارزش محصول یا محصولات یک برند آنقدر مشتاقانه موعظه می کنند که دیگران را تشویق می کنند تا وارد تجارت شوند و خودشان پیروان وفادار شوند.

برخی از مصرف کنندگان آن چنان به برندها پایبند هستند که احساس تعلق ،برند حتی اظهارنظر در مورد برند و تلاش برای متقاعد کردن دیگران برای تغیر برند خود به برند این مصرف کنندگان را مأموریت خود میدانند.

بشارت برند یک امر فعال‌تر و متعهدتر برای گسترش و توسعه نظرات مثبت و تلاشی مشتاقانه برای متقاعد کردن دیگران به استفاده از برند خاص در میان برندهای مشابه است. مصرف کنندگان پرشور و برونگرا به احتمال زیاد مبلغان و مبشران برندهای خود هستند.

مباشران و مبلغان برند نه تنها برند را عاشقانه تبلیغ می‌کنند بلکه تعهد خود را با تکرار خرید برند نشان می‌دهند. بنابراین عشق به برند، دلبستگی عاطفی به برند و قصد خرید برند تعریف می‌شود.

پایان سخن

بشارت برند نوعی رفتار پرجنب وجوش پیرامون برند است. این فرایند شامل خرید برند، تعریف و تمجید از برند و قانع کردن دیگران برای پذیرش برند با تحقیر کردن و بدگویی از برندهای دیگر است.

در چند دهه گذشته اگرچه فناوری‌های پیشرفته باعث افزایش توانایی و قابلیت مصرف کنندگان در انجام خرید و بروز رفتارهای اجتماعی شده‌است. عواملی مانند توانایی حضور در تمام نقاط و در همه زمان‌ها با استفاده از اینترنت از جمله دسترسی راحت از طریق گوشی‌های همراه و تپلت، افزایش مشتریانی که به دنبال جستجو و ارائه اطلاعات مربوط به برند هستند که آنها با تسهیلاتی که ایجاد شده به عنوان مثال ،وب سایت‌ها انجمنها، تالارهای گفتگو و غیره) و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نظرات آنلاین خود را در مورد محصولات و برندها بگذارند.

از سوی دیگر نگرانی‌هایی را نیز برای کسب‌وکارها همراه دارد. آنها دریافته‌اند که ارتباط مصرف‌کننده و برند می‌تواند رفتار مصرف‌کنندگان دیگر فروش و در نهایت ارزش شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که باید تأثیر ارتباط برند مصرف کننده بر بشارت برند موردتوجه و بررسی قرار گیرد. اکنون کسب‌وکارها به دنبال استفاده از مزایای برندسازی بشارتی و بهره مندی از آن هستند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله