پرسشنامه گرایش کارآفرینانه

دانلود پرسشنامه جهت‌گیری کارآفرینی (گرایش کارآفرینانه) دارای روایی و پایایی و منبع استاندارد

پرسشنامه گرایش کارآفرینانه کوین و اسلوین

ابعاد: نوآوری، پیشگامی و ریسک پذیری

سوالات : ۹ گویه با طیف لیکرت ۵ درجه

پرسشنامه جهت‌گیری کارآفرینی هاگس و مورگان

ابعاد: نوآوری، پیشگامی، ریسک پذیری، استقلال طلبی و رقابت تهاجمی

سوالات : ۱۷ گویه با طیف لیکرت ۵ درجه

ضمیمه: مبانی نظری موضوع در سه صفحه

تعریف مفهومی پرسشنامه جهت‌گیری کارآفرینی (گرایش کارآفرینانه)

جهت‌گیری کارآفرینی (گرایش کارآفرینانه) رویکردی استراتژیک است که با استفاده از نوآوری و ریسک‌پذیری در جستجوی پیشگامی در شکار فرصت‌ها می‌باشد. این رویکرد یک گرایش راهبردی در سطح بنگاه است که شامل رویه‌های ایجاد راهبردهای سازمان، فلسفه مدیریتی و رفتار شرکت با ماهیتی کارآفرینانه است. شرکت‌هایی که گرایش کارآفرینانه آنها در سطح بالایی قرار دارد، رفتارهایی خلاقانه، اثرگذار و خطرپذیر از خود بروز می‌دهند.

واژه کارآفرینی از قرنها پیش و قبل از آنکه به زبان امروزی مطرح شود، در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبان‌ها راه یافته ‌است. این واژه معادل کلمه فرانسوی Enterprendre به معنای” متعهد شدن” است. همچنین معادل under Take در زبان انگلیسی می‌‌باشد. در سال ۱۸۴۸ توسط جان استوارت میل به کارآفرینی یا Entrepreneur در زبان انگلیسی ترجمه شد.

کانتیلون  (۱۷۵۵) که ابداع کننده واژه کارآفرینی است. او کارآفرین را فردی ریسک‌پذیر می‌داند که کالا را با قیمت معلوم خریداری می‌کند و با قیمت نامعلوم می‌فروشد. کارآفرین را هماهنگ کننده و ترکیب کننده عوامل تولید می‌داند اما ویژگی خاصی را برای او در نظر نمی‌گیرد. به عبارت دیگر فردی باید عوامل تولید را جهت تولید، تجارت یا ارائه خدمات ترکیب کند که به این شخص «کارآفرین» و به کار او «کارآفرینی» گفته می‌شود.

جهت‌گیری کارآفرینی به عنوان رویکردی استراتژیک به مقوله کارآفرینی تعریف می‌شود که به سیاست‌های اساسی، شیوه توسعه اقدامات کارآفرینی، تصمیم‌گیری‌ها فرایندی که تصمیم‌گیرندگان برای تقویت هدف سازمان‌ استفاده می‌کنند، مرتبط است. بنابراین یک فرد یا سازمان با جهت‌گیری کارآفرینی قابلیت کشف و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید بازار را دارد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله