بازاریابی بشارتی

بازاریابی بشارتی (Evangelism marketing) فرم پیشرفته بازاریابی دهان‌به‌دهان با تکیه بر مشتریانی است که باور قلبی عمیق به یک برند دارند. در این شیوه از بازارابی، شرکت به برند خود را بوسیله مشتریانی که به‌شدت به یک محصول ویژه یا خدمات باور قوی دارند، گسترش می‌دهد.

مشتریان با عشق به برند، آزادانه تلاش می‌کنند تا دیگران برای خرید و استفاده از محصول یا خدمات شرکت فوق متقاعد کنند. پژوهشگران ارتباط برند با مصرف‌کنندگان را همانند روابط بین افراد در زمینه‌های اجتماعی تفسیر می‌کنند و هنجارهای اجتماعی را هدایت‌کننده مصرف‌کنندگان در تعاملات با برند می‌دانند.

مشتریان ممکن است به‌صورت فعال رفتارهایی مثل احساس نزدیکی و قرابت یا جذابیت در مورد برند از خود نشان دهند. یا رفتارهای ضد برند مانند احساسی منفی و دوری از برند را نشان دهند. در صورت ارتباط مؤثر برند با مصرف‌کننده، این امر باعث انتشار و تبلیغ برند در میان ارتباطات مصرف‌کنندگان با یکدیگر می‌شود و نیز رفتارهای مرتبط با برند را در پی خواهد داشت. به‌دیگر سخن ارتباط اثربخش برند با مصرف‌کننده همبستگی مثبتی با تبلیغات دهان‌به‌دهان یا موارد قویی‌تری مانند حمایت از برند، دارد.

تاریخچه بازاریابی بشارتی

«بشارت» یا همان Evangelism در دوره شکوفایی اینترنت در دهه ۱۹۹۰ تبدیل به اسم رمز کسب‌وکارها گردید. بسیاری از مردم معتقدند گای کاوازاکی، رئیس مبلغان سابق اپل کامپیوتر، پدر بازاریابی بشارتی است. کاوازاکی در کتاب «هنر آغاز کردن و چگونگی به جنون کشاندن رقبا» می‌گوید:

مشتریان مبلغ از روی اعتقاد خالص خود به گسترش توصیه و جذب مشتریان جدید می‌پردازند، نه برای کالا یا پول.

کاوازاکی نیروی محرکه بازاریابی بشارتی را تمایل مردم به بهتر ساختن جهان معرفی می‌کند. همانگونه که پیشتر بیان شد، اساساً مشتریان مبشر تنها به خاطر باور و اعتقادی که دارند استفاده از محصولات یا خدمات مورد نظر خود را به دیگران توصیه می‌کنند.

تعریف بازاریابی بشارتی

واژه بشارتی یا مبلغانه از «آوردن خبرهای خوب» یا همان «مژده» می‌آید. بازاریابی بشارتی در احساسات مذهبی ریشه دارد. در این شیوه از بازاریابی، مصرف‌کنندگان بوسیله باورهای خود پیرامون یک محصول یا خدمات به حرکت درمی‌آیند تا با موعظه و آگاهی‌رسانی دیگران را نیز از محصول و خدمت درست منتفی نمایند.

بازاریابی بشارتی تبلیغ و تمجید مثبت از برند و اظهارنظرهای تحقیرآمیز و تبلیغ منفی دربارهٔ برندهای رقیب توسط برخی مشتریان است. تبلیغات دهان‌به‌دهان ناشی از بشارت برند ریشه در دل‌بستگی روانی و عاطفی افراد به برند مربوطه دارد.

بازاریابی بشارتی بیشتر به عنوان بازاریابی شفاهی شناخته می‌ شود و برای ارائه پیام‌های بازاریابی به سایر مشتریان بالقوه به مشتریان متکی است. این شیوه بازاریابی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش فروش به شمار می‌رود. زیرا مردم به پیشنهاد افرادی که می‌شناسند بیشتر اعتماد دارند. به علاوه، نقد و بررسی‌های صادقانه از محصولات مختلف نیز به نوعی بازاریابی بشارتی محسوب می‌شوند که به خاطر عدم وابستگی مالی به تولیدکننده و انگیزه‌های غیرتبلیغاتیشان، مخاطبان خود را به خرید محصول متقاعد می‌کنند.

مزایای بازاریابی بشارتی

مقرون به صرفه است: بازاریابی بشارتی بسیار اقتصادی است زیرا در هیچ مرحله ای شامل مبادلات پولی نمی‌ شود. مبشر‌ها به طور داوطلبانه و از روی علاقه به برند، محصول را تبلیغ می‌ کنند و توقع دریافت هیچ گونه هزینه‌ای ندارند.

سبب جلب اعتماد مخاطب می‌ شود: از آنجا که بشارت معنایی به جز اشتراک‌گذاری تجربیات مثبت ندارد، از این رو، مبشر‌ها با صحبت در مورد تجربه خود از یک برند، به جلب اعتماد مشتری کمک می‌ کنند. این امر منجر به افزایش فروش و مشتریان وفادارتر می‌ شود.

روابط بهتر با مشتری را تقویت می‌ کند: بشارت روابط بهتر با مشتری را پرورش می‌ دهد. مبشر‌ها بیشتر به یک محصول وابسته هستند و روابط شرکت عمیق‌تر است، که منجر به رضایت بیشتر مشتری می‌ شود. با تبلیغات دهان به دهان مثبت، کسب و کارها مشتریان جدیدی نیز به دست می‌ آورند.

پتانسیل رشد ویروسی دارد: بازاریابی بشارتی ماهیت بالقوه ویروسی دارد. می‌ تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کند و به زودی این کلام می‌ تواند توجه کسانی را که محصولی را امتحان نکرده یا استفاده نکرده‌ اند جلب کند. به این ترتیب بازاریابی بشارتی می‌ تواند شتاب سریع و مشتریان وفادار به دست‌آورد.

به سایر تلاش‌های بازاریابی کمک می‌ کند: بازاریابی بشارتی سایر اشکال بازاریابی را تقویت می‌ کند. بشارتی بودن، بهترین شکل روابط عمومی است و به کسب و کارها کمک می‌ کند تا راحت‌تر از هر کمپین تبلیغاتی گران‌قیمت دیگری مورد توجه قرار گیرند. همچنین تلاش‌های بازاریابی سنتی را تقویت می‌ کند و شانس فروش مؤثر محصول را با حاشیه سود مناسب افزایش می‌ دهد.

معایب بازاریابی بشارتی

به زمان زیاد نیاز دارد: بازاریابی بشارتی همواره نیازمند تلاش مضاعف است هم از سوی تجارت و هم از طرف مبشرین. مبشر‌ها عمدتاً برای تلاش‌های خود پولی دریافت نمی‌ کنند و این کار را از روی علاقه ای که به یک محصول دارند انجام می‌ دهند. رسیدن به نتیجه نیازمند زمان، تلاش و صبر است.

قابل اندازه‌گیری نیست: بازاریابی بشارتی را نمی‌ توان اندازه‌گیری کرد. هیچ راهی برای تعیین اینکه چقدر مؤثر بوده و آیا تعداد مشتریان جدید به دست آمده ارزش زمان و تلاشی را داشته است وجود ندارد. بنابراین برندها نمی‌ توانند از کیفیت اطلاعات به اشتراک گذاشته شده مطمئن باشند.

کنترل آن سخت است: اگر هنگام بشارت در مورد یک محصول مشکلی پیش آید، به دلیل ارتباط نامناسب یا عوامل دیگر ممکن است تأثیر عکس بر تصویر برند داشته باشد. نظارت یا کنترل بازاریابی بشارتی دشوار است، و اگر اقدامات اشتباهی وجود داشته باشد، کنترل آنها نیز دشوار خواهد بود.

پایدار و دائمی نیست: بازاریابی بشارتی، روش بازاریابی موثری برای هر نوع کسب و کاری نیست. همچنین فرآیندی است که به زمان زیادی نیاز دارد و هر شرکتی برای آن وقت ندارد. راهکار حل این مشکل تکیه بر بازاریابی ارجاعی و شناخت ارزش ارجاع مشتریان است.

پایان سخن

بشارت دادن، یک روش عالی و ایده‌عال برای افزایش گستره فروش و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی است. اما همواره نمی‌ توان روی آن حساب کرد. چرا که انجام این روش، مستلزم وقت و زمان بسیار است.

پس اگر از داشتن وقت کافی اطمینان دارید، این روش می‌ تواند گزینه خوبی برای شما باشد. همچنین انرژی زیادی را هم نیاز دارد، پس اگر مشتریان دائمی دارید که برند شما را در ترجیحات خود قرار می‌ دهند، اینجاست که می‌ توان گفت شانس با شما یار است و می‌ توانید روی افزایش مشتری و کسب درآمد روزافزون از این طریق حساب کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله