پرسشنامه امنیت شغلی معلمان

دانلود پرسشنامه امنیت شغلی معلمان دارای روایی، پایایی، منبع استاندارد و شیوه تفسیر

نوع فایل: ورد

منبع: استاندارد

شیوه تفسیر: دارد

روایی و پایایی: دارد

تعریف: مفهومی و عملیاتی

تعداد سوالات: ۲۱ گویه با طیف لیکرت پنج درجه

ابعاد: «امنیت روانی»؛ «امنیت اقتصادی»؛ «امنیت فیزیکی»؛ «ماندگاری»

تعریف مفهومی و عملیاتی پرسشنامه امنیت شغلی معلمان

تعریف مفهومی: امنیت شغلی آموزگاران، احساس داشتن شغل مناسب، اطمینان از تداوم آن در آینده، فقدان عوامل تهدیدکننده و شرایط مناسب کاری است. به عبارت دیگر به این معنی است که آموزگارمطمئن است که برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی همچنان در مدرسه خواهد داشت. بدون شک امنیت شغلی برای آموزگار بسیار مهم است اما برای مدیران آموزش و پرورش نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

برای یک نظام آموزشی، گردش شغلی و داشتن آموزگار ان ثابت به معنای عدم ایجاد هزینه‌های اضافی مرتبط با روند استخدام و رشد و توسعه مداوم شرکت است. از نظر یک آموزگار، این به معنای درآمد ثابت، عدم نگرانی از ضربه مالی، بدهی‌ها و صورت حساب‌ها است. افزایش استرس شغلی به بهره‌وری و کارایی آموزگاران آسیب می‌رساند و اغلب می‌تواند عوارض جانبی مانند افسردگی و کاهش عزت نفس داشته باشد.

تعریف عملیاتی: برای سنجش امنیت شغلی آموزگاران از ابزار پرسشنامه امنیت شغلی معلمان استفاده شد. این پرسشنامه شامل ۴ سازه اصلی و ۲۱ گویه است. برای سنجش امتیاز هر گویه از نمره‌گذاری با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. امتیاز هر سازه نیز با استفاده از میانگین امتیازات گویه‌های مربوط به آن سازه، برآوردشدنی است.

شیوه تفسیر: از آنجا که امتیاز نهایی هر سازه براساس میانگین نمرات گویه‌های تشکیل دهنده آن قابل برآورد است بنابراین نمره نهایی هر سازه بین ۱ تا ۵ خواهد بود. اگر میانگین بالای سه (حد متوسط طیف لیکرت) برآورد شود در این صورت وضعیت سازه مورد بررسی مطلوب است. همچنین می‌توان از آزمون تی-تک نمونه برای بررسی معناداری نتایج استفاده کرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله