مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی به عنوان سازماندهی، برنامه‌ریزی، کنترل و هدایت جهت دستیابی به اهداف در حوزه ورزش و تربیت بدنی تعریف می‌شود. هدف از این رشته تربیت و تامین مدیران و کارشناسان آگاه و ماهر برای اداره امور سازمان‌های ورزشی کشور است. بنابراین این رشته تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای برای رشد و ارتقای حوزه ورزش در کشور برخوردار است. این رشته نیز زیرمجموعه‌ای از مدیریت مانند مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی است.

از آنجا که تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک تشکیلات گسترده و در عین حال پیچیده نیاز به داشتن مدیران ماهر و کارآمد در سطوح مختلف دارد. لذا وجود مدیرانی کارآمد و اثر بخش برای سازمان‌های ورزشی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. هرچند ممکن است برخی افراد نسبت به علمی و تخصصی بودن این رشته تردید داشته باشند. اما واقعیت این است که تربیت بدنی چه در بُعد آموزش وپرورش و چه در بُعد بهداشت فردی و اجتماعی رشته‌ای حائز اهمیت است.

تربیت بدنی حوزه‌ای میان رشته‌ای است. تحصیل در آن مستلزم آشنایی با برخی رشته‌های دیگر برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان است. رشته هایی نظیر رشته‌های پایه پزشکی، علوم تربیتی، مدیریت و در این حوزه دحیل هستند.  به دلیل همین گستردگی مفاهیم و آموزش‌های مربوطه، امروزه مقطع کارشناسی این رشته در ۷ رشته – گرایش ارایه می‌شود. در این مطلب کوشش شده است تا به تشریح رشته مدیریت ورزشی پرداخته شود.

تعریف مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی Sport Management اداره کارا و اثربخش سازمان‌های ورزش و تربیت‌بدنی با استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی است. از تعریف عمومی که برای مدیریت وجود دارد، فاصله زیادی نداشته و در واقع بخش تخصصی ورزشی به دنبال این تعریف می‌آید. سازماندهی، برنامه‌ریزی، کنترل و رهبری در ورزش و تربیت بدنی تعریفی است که برای مدیریت ورزشی می‌شناسیم. هویت مدیریت ورزشی امروزه در جهان شناخته شده است. چرا که در دانشگاه‌های بزرگ جهان که رشته تربیت بدنی را دارند مدیریت و برنامه‌ریزی یکی از رشته‌هائی است که در آنجا تدریس می‌شود.

افرادی که در این بخش تربیت می‌شوند برای اداره امور ورزش و تربیت بدنی جهت پیدا می‌کنند و در دو بخش یکی مدیریت اماکن تاسیسات و دانشکده‌ها و دیگری در ورزش قهرمانی هم از نظر اجرا و هم برنامه‌ریزی به‌خدمت گرفته می‌شوند. سپس آنان بر حسب تجربه با علاقه خود جذب بازار کار در سایر شاخه‌های مدیریتی در بخش‌های ورزش قهرمانی، همگانی، مدارس، فداراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی و نیز باشگاه‌ها می‌شوند.

معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی

حوزه تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک تشکیلات گسترده و در عین حال پیچیده شناخته می‌شود. اداره این حوزه نیازمند داشتن مدیران ماهر و کارآمد در سطوح مختلف است. این منجر به راه اندازی رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی شده است. فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد تربیت بدنی قادر خواهند بود تا با نگاه مدیریتی در جایگاه یک مدیر یا کارشناس ارشد ورزش، وظایف مهمی چون سازماندهی، برنامه‌‌ریزی، هدایت و کنترل را در متن فعالیت‌های ورزشی پیاده نمایند.

رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دارای چندین گرایش مختلف است:

  • مدیریت راهبردی در سازمان‌های ورزشـی
  • مدیریت اوقات فراغت ورزش‌های تفریحی
  • مدیریت بازاریابی در ورزشـی
  • مدیریت رویدادهای ورزشـی
  • مدیریت رسانه‌های ورزشـی
  • مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشـی

برنامه‌های درسی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی تمام گرایش‌ها به‌جز مدیریت رسانه‌های ورزشـی و تعداد واحدها عبارتند از:

  • تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
  • دروس پایه : ۶ واحد
  • دروس تخصصی : ۱۴ واحد
  • دروس اختیاری : ۶ واحد
  • پایان‌نامه : ۶ واحد

برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری ارائه شده است. این اطلاعات در زمینه برنامه درسی  کارشناسی ارشد و تعداد واحدهای این رشته است. همچنین دانشگاه‌های دارای رشته کارشناسی ارشد تربیت بدنی نیز معرفی شده است. سایر گرایش‌های ارشد و دکتری علم تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز در کشور وجود دارد. دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی می‌توانند در کشور اقدام کنند. فرصت شغلی و بازار کار این رشته نیز تقریباً خوب است.

خلاصه و جمع‌بندی

مدیریت ورزشی یکی از شیوه‌های جدید مدیریتی است که از چند دهه پیش در دانشگاه‌های معتبر جهانی مطرح گردید. این رشته یکی از گرایش‌ها و تخصص‌های رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است. همچنین در سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکتری تدریس می‌شود. امروزه نگرش دانشگاهی و علمی به این گرایش دستاوردها و یافته‌های پژوهشگران و متخصصان این رشته می‌باشد.

فلسفه وجودی مدیریت در تربیت بدنی بیانگر این حقیقت است که مقوله تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک تشکیلات گسترده و در عین حال پیچیده نیاز به داشتن مدیران ماهر و کارآمد در سطوح مختلف دارد. پس وجود مدیرانی کارآمد و اثر بخش برای سازمان‌ها و بویژه سازمان‌های ورزشی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. در نتیجه می‌توان گفت آشنایی با فرآیند مدیریت در حیطه تربیت بدنی و ورزش الزامی است.

دانشگاه‌ها و کالج‌ها هم اکنون در حال تدوین برنامه‌های درسی برای مدیریـت ورزش در بازارهای خارجی هستند. این کار را می‌توانبا برنامه مدیریت ورزشی خود هماهنگ ساخته و یا آن را با شرکت در برنامه معادلات بین‌المللی که از سئوی دانشگاه‌ها ممکن است برگزار شود هماهنگ ساخت. دیگر اینکه نقش ورزش در بازارهای اروپا با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در بازار ورزش اروپائی در حال روی دادن است هر روز اهمیت بیشتری می‌یابد. فلسفه مدیریت و تدابیری که در ورزش امریکای جنوبی بکار گرفته می‌شود شاید در خلق الگویی جدید در ورزش اروپا مؤثر باشد.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله