پلتفرم دیجیتال

پلتفرم دیجیتال (Digital platform) نرم‌افزار و فناوری مورد استفاده برای یکسان‌سازی و ساده‌سازی عملیات تجاری و سیستم‌های فناوری اطلاعات است. یک پلتفرم دیجیتال به عنوان ستون فقرات یک شرکت برای عملیات و تعامل با مشتری عمل می‌کند.

این روزها بحث تولید پلتفرم و ایجاد کسب‌وکارهای پلتفرمی خیلی داغ است. تقریبا هر جا صحبت از راه اندازی کسب‌وکار است صحبت از پلتفرم هم به میان می‌آید. بر اساس گزارش انجمن بازاریابی آمریکا، نود درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال به آن‌ها کمک کرده است تا بهبود مستمر در ارتباط با مشتریان، فرایندهای داخلی و تجربه کاربری داشته باشند.

حقیقت این است که رویکرد پلتفرمی در دو حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کار مطرح است. با توجه به اینکه ماموریت سایت بروز باشید ارائه دانش استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کارها می‌باشد بر آن شدیم در مورد پلتفرم در حوزه فناوری اطلاعات و پلتفرم در حوزه کسب و کار صحبت کنیم. همچنین موضوعی که در عصر دیجیتال بسیار مهم است و باید به آن دقت داشت موضوع پلتفرم دیجیتال است که در این نوشتار به توضیح آن می‌پردازیم.

تعریف پلتفرم دیجیتال

پلتفرم در حوزه فناوری اطلاعات، نرم افزاری است که به صورت مستقل روی کامپیوتری نصب، راه اندازی و اجرا می‌شود و نرم افزار‌های دیگر می‌توانند بر بستر پلتفرم‌ها ایجاد و یا اجرا شوند. به عنوان مثال سیستم عامل ویندوز یک پلتفرم است برای اجرای سایر برنامه‌ها یا نمونه دیگر، پلتفرم تحلیل داده‌ها می‌باشد که می‌توان روی این پلتفرم هر نرم افزاری که داده محور است و از داده‌ها برای بهتر شدن نتیجه و نظارت روی عملکرد سیستم استفاده می‌کند را ایجاد نمود.

اما پلتفرم در حوزه کسب و کار بستری است که از طریق آن ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده یا سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده برقرار می‌شود. برای نمونه اسنپ یک کسب‌وکار پلتفرمی است چرا که توانست بوسیله نرم‌افزار خود ارتباط بین رانندگان و مسافران را فراهم نماید. یا اینستاگرام یک پلتفرم می‌باشد که توانست ارتباط بین تولیدکنندگان محتوا و استفاده کنندگان از محتوا را برقرار کند.

دانلود پرسشنامه پلتفرم دیجیتال

اگر بخواهیم کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم باید نسل جدید پلتفرم‌ها را در عصر دیجیتال جستجو کنیم. در عصری که فناوری‌های تحول آفرین به منظور ایجاد تجربه خوب برای مشتری وارد کسب و کارها شده اند پلتفرم‌ها هم به ایجاد بستری برای تحقق این هدف کمک می‌کنند. پلتفرم دیجیتال (digital platform) که به آن پلتفرم دیجیتال تجاری (digital business platforms) نیز گفته می‌شود در عصر دیجیتال نقش مهمی برای تحول دیجیتال سازمان‌ها و کسب و کارها ایفا می‌کند. پلتفرم دیجیتال با استفاده از فناوری‌ها با رویکرد داده محور بستری را فراهم می‌کند که یک فرآیند تجاری از ابتدا تا انتها جهت دستیابی کاربر به تجربه بهتر اجرا و کنترل می‌شود.

مزایای پلتفرم دیجیتال برای کسب‌وکار

یک پلتفرم دیجیتال می‌تواند فرآیندهای کسب‌وکار را استاندارد کند – گردش کار را کارآمدتر و شفاف‌تر کند – بنابراین یک شرکت می‌تواند عملکردهای داخلی را بهتر مدیریت کند و مشتریان خود را راضی کند. از طریق استفاده از یک پلتفرم دیجیتال، شرکت‌ها می‌توانند به طور موثرتری محصولات، خدمات به مشتریان را توسعه و راه‌اندازی کنند و اطلاعاتی را برای بهبود عملیات و اطلاع‌رسانی کسب‌وکار و استراتژی محصول ایجاد کنند.

این هوش مصنوعی می‌تواند کارمندانی مانند نمایندگان خدمات مشتری را با داده‌ها، تحلیل‌ها و بینش‌ها برای تعامل بهتر با مشتریان و ایجاد درآمد تجهیز کند. پلتفرم دیجیتال چند مولفه دارد:

  • گردآوری داده
  • یادگیری ماشین
  • موتور تحلیل
  • موتور هوش مصنوعی

بسیاری از شرکت‌ها در هنگام ایجاد پلتفرم دیجیتال به صورت Technology-first عمل می‌کنند. آنها با بکارگیری فناوری امیدوار هستند بتوانند به بهبود و مدیریت تجربه مشتریان بپردارند. همچنین تجربه خوبی برای ذی‌نفعان سازمانی شامل مشتریان، کارمندان و شرکا ایجاد نمایند. اما این رویکرد شکست خواهد خورد.

حقیقت این است که فناوری‌های دیجیتال به خودی خود ارزشی ایجاد نمی‌کنند. این قدرت آن‌ها در ایجاد تغییر در عملکردها می‌باشد و مدل عملکردی جدید باعث ایجاد ارزش می‌شود. بنابراین در ایجاد پلتفرم‌ها باید به این فکر شود که چطور می‌توان عملکردها را تسهیل نمود. همچنین تجربه خوب برای مشتری، کارمندان و سایر ذی نفعان ایجاد کرد. سپس برای محقق کردن عملکردهای جدید از فناوری‌های دیجیتال استفاده کرد.

نمونه‌های کاربردی

نمونه‌ای از این پلتفرم‌ها در شرکت‌های تسلا و فورد ایجاد شده اند. آیا تسلا یک شرکت فناوری است که می‌آموزد چگونه به یک سازمان خودروسازی تبدیل شود؟ یا اینکه فورد یک شرکت اتومبیل سازی است که می‌آموزد چگونه یک شرکت فناوری شود؟ پاسخ به هر دو سوال مثبت است.

گلدمن ساکس یک شرکت سرمایه گذاری چند ملیتی آمریکایی و شرکت خدمات مالی که مقر آن در شهر نیویورک است. از دیدگاه مدیر عامل این شرکت هم اکنون این شرکت را به عنوان یک شرکت فناوری توصیف می‌کند. مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت لیسا کراس یک نمونه کاربردی در این زمینه است. یا بسته‌بندی با هوش مصنوعی در شرکت دبرا و کاندوس از دیگر نمونه‌های موفق پلتفرم دیجیتال هستند.

پایان سخن

کسب‌وکارهای کنونی به طور فزاینده‌ای در تلاش هستند تا از طریق قابلیت‌های دیجیتالی استفاده کنند. تحول دیجیتال یک اصلی اساسی در دنیای رقابت کنونی است. شرکت‌ها از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون استفاده می‌کنند تا بتوانند تجربیات خوب برای مشتری ایجاد کنند.

خطوط بین شرکت‌های فناوری و غیر فناوری در حال کمرنگ شدن هستند. به همین دلیل است که در عصر دیجیتال بکارگیری فناوری در کسب و کارها با هدف ایجاد تجربه خوب برای مشتری بسیار مهم است. صاحبان کسب‌وکار باید تلاش کنند از فناوری‌ها در جهت درست برای ایجاد تغییر در طرح کسب‌وکار خود بهره ببرند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله