تبلیغات ورزشی استفاده از فنون و روش‌های ترفیعی در حوزه ورزش برای معرفی، درآمدزایی و کسب وجه و اعتبار استفاده می‌شود. تبلیغات در حوزه ورزش اساساً به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: تبلیغاتی که تیم‌ها، باشگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی را هدف قرار می‌دهد. دوم تبلیغاتی که در آنها از ورزشکاران شناخته شده برای اهداف تجاری در سایر حوزه‌ها استفاده می‌شود. تمرکز این مطالعه بر نوع نخست از تبلیغات است.

این تبلیغات گاهی اوقات یک محصول ورزشی را تبلیغ می‌کنند، یا محصولی که به طور مستقیم به ورزش مربوط نیست. به عنوان مثال ما در حال حاضر تبلیغات ورزشی داریم که شیر، کانال‌های تلویزیون، کانال‌های رادیویی، محصولات الکترونیکی و غیره را تبلیغ می‌کنند. خلاقیت در استفاده از ورزش برای ترویج محصولاتی که رابطه‌ی کوچکی با ورزش دارند در برخی موارد واقعا حیرت‌انگیز است.

تبلیغات ورزشی بخش بسیار مهمی در بازاریابی ورزشی و مدیریت ورزشی می‌باشد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان که تجهیزات ورزشی ارائه می‌کنند، این روزها از این تبلیغات استفاده می‌کنند. جدا از تجهیزات ورزشی حتی بعضی از اقلام غیر ورزشی نیز در حال ترویج این نوع از تبلیغات هستند. برخی از این تبلیغات و پوسترها واقعا مضحک بوده در حالیکه برخی دیگر بسیار خلاقانه طراحی شده است. این تفاوت در تبلیغات مختلف است که بر لزوم بررسی جدی در این حوزه دلالت دارد.

اهداف تبلیغات ورزشی

مهم‌ترین هدف‌های تبلیغات ورزشی عبارتند از:

  • آگاهی دادن به مخاطبان ورزشی به استفاده از ورزش خاص
  • ترغیب یاتشویق مخاطبان ورزشی به استفاده از ورزش خاص
  • یادآوری به مخاطبین شامل مخاطبین فعلی، مخاطبین گذشته، مخاطبان بالقوه آتی
  • ایجادشهرت ومحبوبیت برای ورزش یاپدیده ورزشی
  • تغییررفتارمخاطبان ورزشی وترغیب به خریدپدیده ورزشی

همواره تبلیغات نقش وسیع و گسترده‌ای در روند رو به رشد محصولات و کالاهای مختلف داشته و در این راستا شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری کلانی را صرف این مسئله کرده اند. این امر در ورزش نیز بی اثر نبوده و تبلیغات به آسانی خود را وارد ورزش کرده است. تبلیغات در ورزش شامل موارد زیر است :

  • تبلیغ برای ورزشکاران، نوع ورزش، رقابت‌های ورزشی و…
  • تبلیغ سایرمحصولات و خدمات توسط ورزش
  • تبلیغ کالاهای ورزشی توسط ورزش

انواع تبلیغات ورزشی

تبلیغات اطلاع رسانی

هدف این نوع تبلیغ شناساندن پدیده ورزشی برای تقاضای اولیه است. این شیوه در مرحله معرفی پدیده ورزشی استفاده می‌شود.

تبلیغات ترغیب کننده

این نوع تبلیغ بیشتر در وضعیت رقابت موثر است. هدف آن مقایسه عملکرددویا چند پدیده ورزشی وانتخاب پدیده ورزشی موردنظرمی باشد. این شیوه در مرحله رشد استفاده می‌شود.

تبلیغات یادآوری کننده

هدف این نوع تبلیغ مخاطب ورزشی به تفکر وادار شود و پدیده ورزشی رادر ذهن نگه دارد.این شیوه در مرحله بلوغ استفاده می‌شود.

عوامل موثر در مجموعه تبلیغات ورزشی عبارتند از:

  • میزان بودجه : بودجه سازمان ها، تولیدکنندگان کالای تجاری و…
  • عوامل مربوط به مخاطبان ورزشی : سبک زندگی، وضعیت سنی، تحصیلی، اجتماعی و …
  • ماهیت و نوع ورزش : سبک‌های مختلف
  • چرخه عمر در ورزش : توجه به مراحل معرفی، رشد، بلوغ، افول

آگهی ورزشی

آگهی ورزشی به ارائه غیرشخصی پدیده‌های ورزشی بوسیله مسئول شناخته شده یا ارتباط و معرفی غیرشخصی پدیده‌های ورزشی از طریق حامل‌های مختلف در برابر دریافت وجه را گویند. کاتالوگ‌ها، نصب آگهی اطراف ورزشگاه و زمین مسابقه، فیلم، نوار، نامه‌های پستی، مجلات تخصصی ورزشی، پوستر، آگهی تلویزیونی، آگهی روزنامه‌ای و… در این دسته هستند. برای آگهی ورزشی گاهی از بکارگیری هنرها مانند موسیقی، گرافیک، ادبیات و … استفاده می‌شود.

تنظیم بودجه و تخصیص هزینه برای آگهی ورزشی بسیار مهم است. در بودجه‌بندی تبلیغات ورزشی این موارد در نظرگرفته می‌شود:

  • مرحله عمر پدیده ورزشی
  • سهم بازار و جایگاه ورزش نزد مخاطبان
  • شدت رقابت
  • تفاوت و تکرار تبلیغ ورزشی
  • امکان جایگزینی

گاهی نیز از شیوه‌های پیشبرد فروش استفاده می‌شود. پیشبرد فروش محرک‌ها و مشوق‌های کوتاه‌مدت برای تشویق فروش یا خرید پدیده‌های ورزشی است. یک راهکار دیگر استفاده از روابط عمومی است. روابط عمومی ایجاد تقاضا با ارائه اخبار شایان توجه در رسانه‌ها بدون پرداخت هزینه می‌باشد. در مقایسه با آگهی هزینه بسیار کمتری دارد،در حالیکه اثر آن بر آگاهی مردم بیشتر است. میهمانی رسانه ها، سخنرانی ها، سمینارها،ا نجام امور خیریه، مصاحبه با مطبوعات بعد از مسابقات، تهیه فیلم از ورزشکاران و رویدادهای ورزشی و…  فروش حضوری و شخصی نیز ارائه اطلاعات به طورحضوری به دیگران، برای فروش پدیده‌های ورزشی است. ملاقات‌های حضوری ،حضوردرنمایشگاه ها،حضوردررقابت‌های بین‌المللی و …

اسپانسر ورزشی و حمایت مالی  Sponsorship

اسپانسرشیپ یکی از پله‌های ترقی تعریف می‌شود. به طوردقیق تر، اسپانسرشیپ یک سرمایه گذاری در ورزش است که برنامه‌های سازماندهی شده و اهداف بازاریابی را حمایت می‌کند. اسپانسرها از حوادث و وقایع استفاده می‌کنند که مهمترین مشتریان را برای شرکتشان پیداکنند.

اسپانسرها می‌توانند ارتباطشان را تقویت کنند تا به فرصت‌های تجاری بیشتری دست یابند. اسپانسرها می‌توانند از شکل بروز حوادث برای اینکه تولیدات و یا خدماتشان رابه بازار عرضه کنند، استفاده کنند. ویژگی‌ها و فواید حمایت مالی در ورزش عبارتند از:

  •  وفاداری به برند
  • اثربخشی هزینه
  • فعال‌سازی
  • مشتریان خاص
  • بازگشت سرمایه

حمایت مالی در ورزش باعث می‌شود یک برند سریعتر در بازار شناخته شود و باعث تحریک احساسات و به وجود آوردن یک ارتباط عاطفی بین برند و مشتری می‌شود. همچنین باعث می‌شود مشتری آن برند را به برندهای دیگر ترجیح دهد. برندهایی که قوی هستند باعث می‌شوند که مشتری، وقتش را تلف نکند، چون آنها این حس را در مشتری ایجاد می‌کنند که شما لازم نیست دنبال برندهای دیگر بگردید.

از منظر اثربخشی هزینه، حمایت مالی در ورزش می‌تواند بسیار هزینه اثربخش تراز دیگر طرق تبلیغ باشد. همچنین باعث توسعه و اشاعه یک برند می‌شود. هزینه‌ای است که یک دفعه صرف می‌شود تا برای مدت زمان طولانی تبلیغ صورت گیرد.

از منظر فعال‌سازی  اسپانسرشیپ باعث می‌شود که کمپانی‌ها بیش از پیش در مسیر فعال کردن خودشان قرار گیرند و خودشان را بیشتر در بین رقبایشان نشان دهند و خلاق شوند.

منظور از مشتریان خاص Qualified Audience چیست؟ تبلیغات سنتی مثلا تبلیغات روی یک ماشین، عموم مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد ولی تبلیغات ورزشی باعث می‌شود افراد خاص مثلا طرفداران یک تیم خاص تحت تاثیر قرار گیرند.

قابلیت انحصاری شدن در واقع عرصه‌ای برای یک شرکت ایجاد می‌کند تا خودش را بین رقبایش بیشتر بشناساند. مشارکت جامعه این موقعیت را برای کمپانی‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند مردم را جذب نمایند و آنها را به مصرف‌کنندگان خاص خود تبدیل کنند.

دانلود پاورپوینت تبلیغات ورزشی

خلاصه و جمع‌بندی

ورزش این روزها به مقدار زیاد در زندگی ما نفوذ کرده است، به طوری‌که مردم روزانه چند ساعت از وقت خود را به تماشای ورزش در ورزشگاه‌ها و یا تلویزیون و اینترنت سپری می‌کنند. به دلیل علاقه بیش از حد مردم به ورزش و ورزشکاران شرکت‌های تبلیغاتی اغلب سعی دارند تا محصولات خود را بدین وسیله تبلیغ کنند، مثلا دیدن بازیکن مورد علاقه در پوسترهای تبلیغاتی آدیداس، نایک و غیره.

علاوه بر تبلیغ محصولات، برخی از تبلیغات ورزشی الهام‌بخش هستند و به سعی دارند به مردم انگیزه بدهند تا فعال‌تر و سالم‌تر باشند. اما آن‌چه که باعث می‌شود برخی از این تبلیغات ویژه‌تر و خلاقانه‌تر باشند، موضوع، کلمات و تصاویری است که در یک تبلیغ استفاده می‌شود.

آمار نشان می‌دهد که تبلیغات ورزشی ۲.۷ درصد از تبلیغات کل جهان را شامل می‌شود و از بین تبلیغات ورزشی ۴۸ درصد از آن‌ها متعلق به شرکت‌های غیرورزشی است. بنابراین به سادگی می‌توان گفت که تبلیغات ورزشی منافع بسیاری برای محصولات و خدمات می‌تواند داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله