رترو مارکتینگ

رترو مارکتینگ (Retro marketing) رویکردی در بازاریابی مبتنی بر یادآوری خاطرات و احساسات نوستالژیک از محصولات و خدمات نزد مشتران است. به عبارتی می‌توان گفت این یک استراتژی است که به ارتباط عاطفی افراد با تجربیات گذشته آنها کمک می‌کند.

این استراتژی با دقت طراحی شده و به خاطرات و احساسات جمعی ما ضربه می‌زند. هدف این تکنیک بازاریابی با معرفی مجدد خاطرات گذشته، برانگیختن حس نوستالژی و ایجاد ارتباط با مصرف‌کنندگان است. این فقط یک حقه نیست، زیرا احساسات نقش مهمی در شکل دادن به رفتار مصرف‌کننده دارند. هدف برند با استفاده از خاطرات مثبت، ایجاد پیوند عاطفی با مصرف‌کنندگان فراتر از فروش یک محصول است. هدف نهایی ایجاد یک ارتباط پایدار با مشتری است که از ماهیت معاملاتی روابط خریدار-فروشنده فراتر می‌رود.

این روز‌ها انواع و اقسام تکنیک‌های بازاریابی با هدف افزایش سطح فروش یک کسب و کار به کار گرفته می‌شوند. در این میان نورومارکتینگ و رترومارکتینگ متدهای جدیدتری هستند. این رویکرد ترکیبی از بازاریابی حسی، برندسازی حسی و بازاریابی تجربی است. از سوی دیگر روش‌های برندسازی مانند تمرکز بر میراث برند و نوستالژی برند را نیز شامل می‌شود. در این مطلب به معرفی رترومارکتینگ و ارائه تعریفی دقیق از آن خواهیم پرداخت.

تعریف و مفهوم رترو مارکتینگ

رترو مارکتینگ یا بازاریابی رترو، بهره برداری از یک نوستالژی قوی به منظور افزایش جذابیت محصولی مدرن است. در این روند یک هویت تجاری مشخص بر اساس نوستالژی خلق شده توسط محصولات قبلی کسب و کار ایجاد می‌شود و هویت مذکور به کالا و یا خدمات جدید منتقل خواهد شد. در واقع محصول مورد نظر نه تنها کاملا مدرن است، بلکه حال و هوایی آشنا را نیز در مخاطب زنده می‌کند. بدین ترتیب تمایل وی برای خرید را به شدت افزایش می‌دهد.

دانلود پرسشنامه رترو مارکتینگ

بازاریابی نوستالژیک فقط پاشیدن چند عنصر قدیمی اینجا و آنجا نیست. امروزه رترومارکتینگ تاثیرات مستقیم و آشکاری بر تمام جنبه‌های یک کسب و کار دارد چرا که می‌تواند با تکیه بر خاطرات به یاد ماندنی و محبوب مردم، کالایی متفاوت و در عین حال آشنا طراحی کند. این یک رویکرد استراتژیک است که نیاز به ظرافت و تفکر دارد. برای استفاده مؤثر از کشش نوستالژیک و مهار جذابیت بی‌انتها در گذشته، در اینجا استراتژی‌های ضروری برای بکارگیری بازاریابی نوستالژیک در کمپین‌های برندهای معاصر گفته شده است.

با درک جامع مخاطبان هدف خود شروع کنید. برای شناسایی ترجیحات نسلی، تأثیرات فرهنگی و محرک‌های نوستالژیک آنها تحقیق انجام دهید. این بینش به شما کمک می‌کند تا عناصر نوستالژیک شما عمیقاً با احساسات و تجربیات آنها طنین انداز شوند.

محصول رترو مارکتینگ

به طور کلی دو دسته محصول حاصل از فرآیند رترو مارکتینگ وجود دارد. نخست کالایی قدیمی که دست خوش تغییر و تحول شده و حاصل آن تولید نسخه‌ای جدید است. دیگری کالایی کاملا مدرن بوده که از رترو مارکتینگ برای ارتقا سطح فروش خود بهره برداری کرده است.

ویژگی‌های شاخص محصولات دسته اول در گذر زمان حفظ شده اند. تنها تغییراتی در راستای بهبود کیفی آن‌ها به منظور تطابق با استاندارد‌های حال حاضر رخ داده است. البته محصولاتی که پس از وقفه‌ای کوتاه توسط یک کسب و کار مجددا به بازار فروش باز می‌گردند نیز در این دسته جای خواهند گرفت. جالب است بدانید که بیشتر محصولات رترو متعلق به همین گروه هستند؛ تولدی مدرن از یک محصول موفق قدیمی که توانسته است تبدیل به نوستالژی شود!

دسته دوم کالا‌های رترو جدیدی هستند که از نظر عملکرد با معیار‌های نوین هم خوانی دارند اما در ظاهر شما را به یاد چندین دهه گذشته می‌اندازند. از طرفی رترو مارکتینگ بیشتر در ارتباط با ظاهر است تا افزایش سطح کیفی یک محصول.

اگر نگاهی به کسب و کار‌های مختلف داشته باشید، با نقش مهم رترو مارکتینگ در پیشرفت مجموعه‌های کاری آشنا خواهید شد. برای مثال در صنعت خودرو سازی، ماشین‌های رترو شده تا قبل از اواخر دهه ۱۹۹۰ وجود نداشتند. اما به کار گیری نوستالژی‌های قدیمی در قالب طرح‌های امروزی فروش بالایی را نسیب خودروهایی همچون فیات ۵۰۰ کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مشتری‌ها علاقه زیادی به طرح‌های رترو دارند چرا که چنین محصولاتی مستقیما سبب برانگیختن عواطف از یاد رفته آن‌ها می‌شوند.

دلیل بکارگیری بازاریابی نوستالژیک

در دنیایی که توسط روندها اداره می‌شود، رترو مارکتینگ چیزی است که با وجود اختراعات و نوآوری‌های جدید همچنان می‌تواند برند شما را متمایز کند. اینجاست که ادغام این استراتژی در برند شما می‌تواند شما را در عصر مدرن متمایز کند.

طنین عاطفی نوستالژی
در دنیایی سریع و همیشه در حال تغییر، مردم اغلب به دنبال راحتی و آشنایی هستند. رترو مارکتینگ (بازاریابی نوستالژیک) از قدرت عاطفی نوستالژی بهره میبرد و احساسات مثبت و خاطرات آرامش بخش مرتبط با دوران گذشته را برمی انگیزد.

تمایز در بازارهای اشباع
بازار مدرن مملو از برندهایی است که برای جلب توجه رقابت می‌کنند. این بازاریابی با پذیرش زیبایی‌شناسی قدیمی، رویکردی متمایز ارائه می‌دهد و کسب‌وکارها را از رقبا متمایز می‌کند. این یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که در میان دریای طرح‌ها و روندهای معاصر خودنمایی می‌کند.

چرخش ترجیحات مصرف‌کننده
گرایش‌ها در طول زمان به چرخش در می‌آیند و سبک‌های گذشته و ارجاعات فرهنگی در تکرارهای جدید دوباره ظاهر می‌شوند. بازاریابی نوستالژیک با معرفی مجدد عناصر نوستالژیک از گذشته، از این ماهیت چرخه‌ای استفاده می‌کند.

جذابیت جهانی و بی‌زمانی
نوستالژی جذابیتی جهانی دارد که فراتر از سن، فرهنگ و مرزهای جغرافیایی است. بازاریابی نوستالژیک از این احساس جهانی استفاده می‌کند و کیفیتی بی انتها ایجاد می‌کند که مخاطبان وسیعی را جذب می‌کند.

قدرت ماندن و طول عمر
در حالی که روندهای مدرن می‌آیند و می‌روند، بازاریابی نوستالژیک انعطاف پذیری و قدرت ماندگاری خود را نشان داده است. برندهایی که به طور موثر عناصر یکپارچه سازی را در استراتژی‌های بازاریابی خود وارد می‌کنند، می‌توانند هویت‌های طولانی مدت برند را ایجاد کنند که فراتر از ماهیت گذرا مدهای امروزی باقی بماند.

رترو مارکتینگ در عصر اینترنت

اهمیت اینترنت در موفقیت رترو مارکتینگ به حدی پر رنگ است که نمی توان این دو را از یکدیگر جدا کرد. اگر فضای مجازی و اینترنت وجود نداشت، هیچ گاه یک محصول رترو مارکتینگ شده به فروش بالا دست نمی یافت. علاوه بر این، امکان بررسی واکنش مشتری‌ها به محصولات مذکور و میزان استقبال آن ها، توسط اینترنت فراهم می‌شود. تنها کافیست در وب سایت کسب و کار خود یک نظر سنجی آنلاین برگزار کنید.

مهم ترین سوالی که ذهن هر مدیر مسئولیت پذیری را به خود مشغول می‌کند، چیزی نیست جز میزان توانایی یک متد جدید برای کمک به پیشرفت کسب و کار. به بیان دیگر رترو مارکتینگ تا چه اندازه موفق خواهد بود؟ آیا برای کسب و کار ارزش دارد که حداقل یک بار آن را امتحان کند؟ تجربه ثابت کرده است که رترو مارکتینگ را می‌توان تکنیکی موفق در میان انواع متد‌های نوین بازاریابی به شمار آورد، اما اندازه این موفقیت بستگی به کسب و کار شما خواهد داشت!

در واقع هویت محصولات قبلی و میراثی که برندتان به همراه دارد، عامل تعیین کننده خواهد بود. باید در این زمینه با هوشیاری و درایت تمام وارد عمل شوید، از نوستالژی‌های مورد علاقه مردم برای تولید محصولی جذاب تر به نفع کسب و کار خود بهره برداری کنید.

پایان سخن

در اتنها لازم است به نکته‌ای مهم اشاره کنیم. بسیاری از مدیران مجموعه‌های کوچک و بزرگ تصور می‌کنند که رترو مارکتینگ روندی زود گذر است. این در حالی است که به سادگی می‌توان این تفکر را نفی کرد. هر نسل جدیدی که متولد می‌شود، رویداد‌های بیشماری را در کارنامه زندگی خود به ثبت می‌رساند. اما با گذشت زمان اتفاقات مختلف رنگ می‌بازند و تنها خاطره‌ای دست نیافتنی از آن‌ها باقی می‌ماند. به همین دلیل تمایل مردم به لمس دوباره نوستالژی‌های گذشته هیچ گاه پایان نخواهد یافت.

جذابیت ماندگار رترو مارکتینگ Retro Marketing در توانایی آن برای ایجاد پل ارتباطی بین نسل‌ها نهفته است و حس نوستالژی را برانگیخته و در عین حال ارتباط معاصر را در بر می‌گیرد. با القای عناصری از گذشته در استراتژی‌های امروزی، برندها نه تنها خود را متمایز می‌کنند، بلکه داستان‌های قانع‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند که عمیقاً با مصرف‌کنندگان طنین‌انداز می‌شود. رترومارکتینگ، فقط یک استراتژی نیست؛ بلکه یک دعوت است برای تجلیل از غنای گذشته و در عین حال ساختن هویت‌های برند که در آزمون زمان مقاومت می‌کنند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله